Liderzy ładunków ciężkich

10 największych operatorów floty przeznaczonej do przewozu ładunków ciężkich i ponadgabarytowych dysponuje 476 statkami o łącznej nośności 8,22 mln t i dźwigami o nośności 155 tys. t – wynika z raportu holenderskiej firmy Dynamar B.V. z marca br. na temat operatorów ładunków break bulk. Liderem jest BBC Chartering, który odzyskał 1. pozycję kosztem Cosco Shipping Specialized. Dysponuje on 144 statkami, o nośności 1,84 mln t, co oznacza, że jego udział wśród liderów tego segmentu żeglugi wynosi 30%.

Z kolei Cosco obsługuje flotę 67 jednostek o łącznej nośności 1,82 mln t. W 2018 r. armator odebrał 23 nowe statki, w tym jednostki o nośności 38 tys. t, czyli największe na świecie statki wielozadaniowe. Natomiast 3. w rankingu, holenderski Spliethoff kupił w roku ubiegłym i na początku bieżącego dziewięć jednostek nieistniejącego już armatora Hansa Heavy Lift. Obecnie posiada więc 52 statki o nośności 834 tys. t.

Kolejne pozycje w zajmują: Zeamarine, czyli utworzona w maju 2018 r. spółka joint venture Zeaborn i Intermarine (posiada 79 statków o łącznej nośności 711 tys. t), singapurska firma AAL z korporacją HMM (operuje 24 statkami o nośności 656 tys. t), chińsko-polski Chipolbrok łącznie z flotą swojego partnera Shanghai Hongfa Shipping (21 statków o nośności 652 tys. t) oraz Thorco Projects (35 jednostek o nośności 533 tys. t), Wagenborg (29 statków o nośności 448 tys. t.), MACS (13 statków o nośności 395 tys. t) i PACC Line (12 jednostek o nośności 327 tys. t).