Elektryczna Arktyka

Norweski operator rejsów wycieczkowych Hurtigruten zamówił łódź na baterie, która będzie operowała na krótszych trasach i obsługiwała wycieczki na Svalbard czy na arktyczny archipelag na wschód od Grenlandii. Armator nawiązał współpracę z norweskim startupem Brim Explorer, aby zaprojektować elektryczny katamaran pasażerski do rejsów polarnych. Począwszy od wiosny 2020 r., 24-metrowy statek będzie obsługiwał codzienne wycieczki w rejonie arktycznym pod marką Hurtigruten Svalbard.

Dzięki dużym akumulatorom nowy hybrydowy katamaran będzie jednym z najbardziej elastycznych statków elektrycznych na świecie. Będzie mógł przewozić do 140 osób i płynąć na bateriach przez 10 godz. z prędkością przelotową 10 w. Projektanci twierdzą, że można go ładować praktycznie w każdym porcie. Katamarany będą również wyposażone w hydrofony i podwodne drony od innego norweskiego startupu – Blueye Robotics. Partnerzy będą także pracować nad zintegrowaniem paneli słonecznych z elektrycznym układem napędowym, aby wykorzystać arktyczne słońce do ładowania akumulatorów podczas żeglugi. Rozważają również rozwój stacji energii odnawialnej w mniejszych portach używanych do ładowania statków.

Pierwszy statek zaprojektowany przez Brim Explorer jest obecnie w trakcie budowy w Norwegii. Od sierpnia 2019 r. będzie przewozić gości Hurtigruten na wyspy Lofoty w lecie, a zimą wozić będzie wycieczki do Tromsø, w czasie których będzie można zobaczyć zorzę polarną.