Największy taki dźwig

Największy taki dźwig

Największy na świecie półzanurzalny statek dźwig pływający (SSCV) jest gotowy do prób morskich. Wkrótce ma wejść do eksploatacji i działać w barwach holenderskiej firmy Heerema Marine Contractor. Jest to również pierwsza na świecie tego typu jednostka napędzana silnikiem dual fuel, umożliwiającym korzystanie z paliwa gazowego LNG.

Dźwig o nazwie SSCV Sleipnir (na cześć 8-nożnego ogiera boga Odyna) powstał w stoczni Tuas Boulevard w Singapurze, należącej do Sembcorp Marine. Ma 220 m długości i 102 m szerokości oraz wzmocnioną powierzchnię pokładu. Posiada dwa obrotowe żurawie o udźwigu 10 tys. t, które w tandemie mogą obsługiwać ładunki o masie do 20 tys. t. Ponadto jest jednostką samobieżną z minimalną prędkością roboczą 10 w., wyposażoną w system dynamicznego pozycjonowania (DP3). Może zabrać na pokład 400 osób. Dźwig będzie wykorzystywany do instalowania i demontażu obiektów w segmencie oil & gas oraz w sektorze energetyki wiatrowej.

Heerema ma już zapewnione kontrakty energetyczne dla nowej jednostki, w tym instalację Lewiatan na Morzu Śródziemnym, transport i instalację platformy Hollandse Kust Zuid Alpha HVAC na Morzu Północnym, u wybrzeży Holandii, a także projekty dla duńskim i brytyjskich firm.