Wielozadaniowa zmiana lidera

Wielozadaniowa zmiana lidera

Pierwsza dziesiątka największych operatorów wielozadaniowych jednostek do przewozu ładunków ciężkich i ponadgabarytowych dysponuje łącznie flotą 476 statków, o łącznej nośności prawie 8,22 mln t i udźwigu 155 tys. t – wynika z raportu holenderskiej firmy Dynamar B.V. z marca br. na temat operatorów ładunków breakbulk. Oznacza to, że w ciągu roku liczba jednostek wzrosła o 16, nośność o 80 tys. t, a udźwig o 8 tys. t. Średni wiek eksploatowanych statków to 10 lat.

W tym roku doszło do zmiany na miejscu lidera. Został nim BBC Chartering, który zgodnie z przewidywaniami analityków, odzyskał 1. pozycję kosztem Cosco Shipping Specialized Carriers (Cosco SSC). Niemiecki armator operuje obecnie 144 statkami, o nośności 1,84 mln t, co oznacza, że jego udział w rynku wśród liderów tego segmentu żeglugi wynosi 30%. I to mimo faktu, że jego flota skurczyła się o dwie jednostki, ale za to średnia nośność floty BBC wzrosła z 11,5 tys. t do 12,8 tys. t. Ponadto w bieżącym roku ma odebrać dwa nowe statki, o łącznej nośności 25 tys. t.

Z kolei Cosco obsługuje flotę 67 jednostek o łącznej nośności 1,82 mln t. W ubiegłym roku. armator zakończył proces odbioru 23 nowych statków statki, wśród których było 11 jednostek o nośności 38 tys. t, z dźwigami zdolnymi podnieść 200 t, czyli największych na świecie statków wielozadaniowych.

Natomiast 3. w rankingu holenderski Spliethoff kupił w ubiegłym i na początku bieżącego roku dziewięć jednostek nieistniejącego już armatora Hansa Heavy Lift. Podczas gdy średni udźwig statków tego operatora wynosi od 160 t do 300 t, to w przypadku jednego z zakupionych statków wynosi on 800 t. Łącznie Spliethoff posiada więc 52 statki o nośności 834 tys. t.

Na 6. pozycji plasuje się Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe Chipolbrok, razem z flotą swojego partnera Shanghai Hongfa Shipping (21 statków o łącznej nośności 652 tys. t) (więcej w „Namiarach na Morze i Handel” 11/2019).