Hybrydowy wycieczkowiec

Do eksploatacji wszedł właśnie statek wycieczkowy Roald Amundsen, pierwsza na świecie tego typu jednostka napędzana hybrydowym silnikiem wysokoprężnym. Umożliwia mu to również pływanie wyłącznie na zasilaniu bateryjnym, co zmniejszy emisję CO2 o 20%. Statek będzie operował w barwach norweskiego armatora Hurtigruten.

Stocznia Kleven zbuduje trzy tego typu jednostki. Poza statkiem Roald Amundsen w przyszłym roku do eksploatacji wejdzie Fridtjof Nansen, a ponadto Hurtigruten skorzysta z opcji na kolejną jednostkę, której nazwa nie jest jeszcze znana. Armator ma także możliwość budowy czwartego statku.

Dziewiczy sezon Roalda Amundsena obejmie rejsy statku po wodach Archipelagu Arktycznego, m.in. w obrębie tzw. Przejścia Północno-Zachodniego, dzięki czemu stanie się pierwszym statkiem z napędem hybrydowym, który odbędzie taką podróż. Będzie obsługiwał także rejsy ekspedycyjne wzdłuż zachodniego wybrzeża Ameryki Północnej i Południowej oraz na Antarktydę.