Gazowce smarowane powietrzem

Chiński koncern stoczniowy China State Shipbuilding Company (CSSC) planuje wprowadzić do budowanych przez siebie jednostek o napędzie LNG nowatorską technologię umożliwiającą obniżenie kosztów eksploatacji. Stocznia Hudong-Zhonghua z grupy CSSC podpisała porozumienie z producentem tzw. systemów smarowania powietrzem Silverstream Technologies, aby wykorzystać ich rozwiązania w celu zwiększenia wydajności paliwowej, obniżenia kosztów eksploatacji oraz zmniejszenia emisji o 6-8%. Rozwiązanie polega na montażu systemu odpowiedzialnego za wytwarzanie warstwy bąbelków pod powierzchnią kadłuba, dzięki czemu zmniejsza się tarcie, a co za tym idzie, spada zużycie paliwa. Byłby to pierwsze statki zbudowane z wykorzystaniem tego rozwiązania. Jak podkreślają przedstawiciele stoczni Hudong-Zhonghua, zależy im na wprowadzaniu na rynek najbardziej wydajnych i energooszczędnych statków dla sektora LNG.

Szczególnie że wzrost popytu na skroplony gaz ma w najbliższym czasie znacząco wzrosnąć, rośnie też zapotrzebowanie na nowe statki do jego przewozu. Ostatnio Katar, główny producent LNG na wiecie, ogłosił zamiar zakupu floty 60 statków. Obecnie liderami w budowie gazowców LNG są stocznie z Korei Południowej.