Porty wobec brexitu

Wsparcie finansowe, które ma pomóc w przygotowaniach do brexitu, przewidzianego na 31 października br. otrzymać ma 16 portów w całej Anglii. Brytyjski Departament Transportu (DfT) ogłosił konkurs, z łączną pulą 10 mln GPB, na modernizację infrastruktury i przygotowanie się do opuszczenia przez Londyn Unii Europejskiej. Maksymalna kwota, którą można otrzymać, to 1 mln GPB. Ma ona pomóc m.in. w przygotowaniu parkingów dla pojazdów ciężarowych, placów do składowania kontenerów, a także poprawić dostęp do portów, aby pomóc utrzymać płynność ruchu i handlu przez granicę. Wśród wybranych portów znalazły się: Felixstowe, Harwich, Southampton, Portsmouth International, Plymouth, Poole, Newhaven, Immingham, Hull, Teesport, Heysham, Liverpool, Bristol, Sheerness, London Gateway i Dover. Fundusz jest częścią programu rządowego o wartości 30 mln GPB, ogłoszonego w zeszłym miesiącu, w celu wzmocnienia portów w całej Anglii i zapewnienia im skutecznej działalności po brexicie.

Kolejne 5 mln GPB zostanie przekazane tzw. Local Resilience Forums (LRF), w skład których wchodzą przedstawiciele lokalnych służb publicznych, w tym służb ratowniczych na obszarach działalności portów, aby pomóc im w modernizacji infrastruktury i zapewnieniu płynnego ruchu. Następne 15 mln GPB przeznaczone będzie na rozwój długoterminowych projektów mających na celu rozwój połączeń drogowych i kolejowych z portami. Obejmują one m.in. propozycję poprawy możliwości przewozu towarów do portów za pomocą wielu rodzajów transportu, łącząc porty wschodniego wybrzeża z kluczowymi rynkami w Manchesterze i w regionie północno-zachodnim. Uwzględniono również prace rozwojowe dotyczące modernizacji dostępu drogowego do portów Dover, Felixstowe i Southampton.
Organizacja British Ports z zadowoleniem przyjęł ten program, sugeruje jednak, że po brexicie potrzebne będą znacznie większe środki, szczególnie jeśli dojdzie do opuszczenia UE bez umowy. Poprosiła również rząd o dofinansowanie infrastruktury, wyposażenia i personelu na granicy, umożliwienia kontroli celnych, najlepiej poza granicami, na trasach prowadzących do portów, oraz o wprowadzenie programów zastępczych wobec unijnego TEN-T i funduszy rybackich.