Grove GTK 1100

Wiatrowe konsorcjum

 

Pierwszy w Polsce żuraw Grove GTK 1100, służący do montażu turbin wiatrowych, pojawił się w gdyńskim porcie.

Maszyna może podnieść 95 t na wysokość 112 m, a jej maksymalny zasięg to 143 m. Dzięki niemu, konsorcjum gdyńskich firm chce przejąć część rynku budowy farm wiatrowych w Polsce i Szwecji.

– Szwecja pozyskuje dziś 40% energii z energii odnawialnej, Dania 24%, a Niemcy ok. 10%. W Polsce na razie opieramy się na węglu. Jednak, według planów Unii Europejskiej, do 2020 r. Szwecja ma osiągnąć 49%, a według naszych szacunków w Polsce będzie się budować ok. 250 wiatraków rocznie – mówi Igor Pawela, prezes firmy Viatron, której właścicielem jest giełdowy fundusz BBI Zeneris.

I to właśnie Viatron był inicjatorem powołania konsorcjum Gdynia Wind Solutions (GWS). Według I. Paweli, jest to odpowiedź na zapotrzebowanie producentów siłowni wiatrowych – na kompleksową obsługę, którą mogą powierzyć jednemu podmiotowi.

W skład konsorcjum wchodzą: Gdynia Container Terminal (GCT), który już od pewnego czasu przeładowuje elementy farm wiatrowych; Morska Agencja Gdynia (MAG), która logistycznie obsługiwała transport elementów, m.in. do Margonin Relax Wind Farm, Portowy Zakład Techniczny (PZT), specjalizujący się w montażu suwnic portowych oraz firma Viatron, zajmująca się energetyką wiatrową. W takim składzie GWS oferuje pełną obsługę logistyczną (transport morski i lądowy, przeładunki w portach), prace montażowe i specjalistyczne usługi dźwigowe, koordynowane przez jeden zespół zarządzający. Ponadto, powstanie konsorcjum ma umocnić pozycję portu w Gdyni w tym segmencie rynku.

– Firm, które znalazły się w konsorcjum, nie trzeba było przekonywać do wspólnego przedsięwzięcia. Szybko osiągnęliśmy porozumienie, tym bardziej, że wszyscy działamy w Gdyni. GCT i MAG cały czas zajmują się obsługą elementów turbin wiatrowych, a PZT, po prywatyzacji, chce poszerzyć zakres świadczonych usług – informuje prezes Pawela.

Reprezentowaniem GWS i oferowaniem usług konsorcjum producentom turbin wiatrowych, zajmuje się MAG.

– Aktualnie, dwa podmioty konsorcjum: GCT i MAG, uczestniczą w operacjach logistycznych wykonywanych dla hiszpańskiej firmy Gamesa Eolica, przy budowie czterech farm wiatrowych. W związku z tym, że żuraw zmontowano dopiero w listopadzie, PZT i Viatron są w fazie oferowania swoich usług przy montażu i wznoszeniu turbin – wyjaśnia Michał Śmigielski, menadżer do spraw rozwoju w MAG.

Jego zdaniem, GCT i MAG mają największe doświadczenie w Polsce w portowej obsłudze turbin wiatrowych. Od 2007 r. zrealizowały wspólnie obsługę 6 farm wiatrowych, których elementy przeładowywane były właśnie na terenie GCT, przy nabrzeżu Bułgarskim. Była wśród nich największa w Polsce – Margonin Relax Wind Farm, składająca się z 60 turbin, firmy Gamesa Eolica. Powstała ona na terenie gminy Margonin, między Wągrowcem a Piłą. Kolejne nowe farmy wiatrowe powstają na Warmii i Mazurach, Pomorzu Zachodnim oraz na Kujawach i w centralnej Polsce.

Prezentacja żurawia odbyła się w gdyńskim porcie, w Morskim Terminalu Masowym Gdynia, na nabrzeżu Duńskim. Urządzenie, zakupione za 30 mln zł (z czego 60% dołożyła Unia, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, wdrażanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości), wyprodukowane zostało przez firmę Manitowoc Crane Group GmbH z Wilhelmshaven, na zamówienie Viatronu. Jest jednym z 7 podobnych na świecie – 3 takie dźwigi wykorzystywane są w Niemczech i po jednym w Hiszpanii, Chinach i RPA. Jego konstrukcja to, w uproszczeniu, 2 teleskopowe żurawie postawione jeden na drugim, połączone i usztywnione hydraulicznym systemem odciągów, mocowanych do głowicy wieży i podpór żurawia. Konstrukcja zapewnia wysoką mobilność oraz umożliwia pracę na ograniczonej powierzchni, podczas gdy tradycyjne żurawie kratowe wymagają zwykle placu o powierzchni powyżej 1000 m2 . Dzięki kompaktowej budowie, Grove GTK 1100 potrzebuje tylko 450 m2.

Obecnie trwają negocjacje dotyczące kontraktów na 2011 r. Pierwsze umowy na montaże turbin wiatrowych mają być podpisane w styczniu, a początek prac planowany jest na marzec.

(PiF)