Podpisanie umowy na budowę PCL, od lewej: B. Ciesielczak, P. Adamowicz i A. Aleksandrowicz.

Pomorskie Centrum Logistyczne

Pod koniec br. zostanie położony kamień węgielny pod Pomorskie Centrum Logistyczne (PCL), w porcie gdańskim.

Zbuduje je australijska Grupa Goodman. Projekt tego parku przemysłowo-logistycznego zaprezentowano 17 grudnia ubr., w Warszawie, z okazji podpisania umowy na realizację inwestycji. Podpisali ją: Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska, Błażej Ciesielczak, dyrektor zarządzający Goldman Poland oraz Alan Aleksandrowicz, prezes Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego.

Przetarg na Pomorskie Centrum Logistyczne, którego koszt budowy wyceniono na 200 mln euro, wygrała australijska Grupa Goodman, posiadająca już 86 innych obiektów logistycznych w Europie. PCL zajmie docelowo 500 tys. m2 powierzchni. Partnerem projektu jest Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego (InvestGDA).

Prezydent Adamowicz nie ukrywał dumy z pozyskania dla portu tak dużego inwestora: – Gdańsk był zawsze dla Rzeczpospolitej bramą na świat, i taką funkcję pełni obecnie. Budowa Centrum poprawi konkurencyjność naszego portu – mówił.

B. Ciesielczak poinformował, że w I etapie prac, na terenie o powierzchni 10 ha, powstaną magazyny o łącznej powierzchni ok. 42 tys. m2 i blisko 2 tys. m2 powierzchni biurowo-socjalnej. Pozostałe tereny będą zagospodarowywane sukcesywnie, w miarę pozyskiwania klientów, a nieruchomości będą oddawane do użytku w ciągu 10 miesięcy od momentu podpisania umowy z najemcą.

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z możliwości, jakie daje ta doskonała lokalizacja, szczególnie, że na północy Polski brakuje tak dobrze położonych obszarów logistycznych i przemysłowych – podkreślił.

Pomorskie Centrum Logistyczne położone będzie w odległości 20 km od lotniska w Gdańsku, w pobliżu 4 linii kolejowych, Trasy Sucharskiego, tunelu pod Martwą Wisłą oraz obwodnicy południowej Gdańska, prowadzącej do autostrady A-1. Jak zapewniał prezydent miasta, inwestycje drogowe będą ukończone do końca 2014 r., podczas gdy pierwsze obiekty PCL mają być oddane na przełomie 2012-2013 r.

Zdaniem A. Aleksandrowicza, budowa PCL przez australijską Grupę Goodman wzmocni pozycję Polski w wymianie handlowej z państwami azjatyckimi. – Na początku 2010 r. do terminalu DCT wpłynął pierwszy kontenerowiec Maerska. Dzięki regularnym kursom tych statków, Gdańsk, jako jedyne miasto w basenie Morza Bałtyckiego, stał się kluczową częścią morskiego szlaku handlowego między Unią Europejską a Chinami – powiedział prezes Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego.

Dzięki budowie PCL, do kasy miasta będą wpływały regularnie dochody z podatku od nieruchomości, a ponadto powstanie wiele nowych miejsc pracy.

Ewa Grunert