fot.: urbanews.fr

Francuski kanał

Rząd Francji ogłosił przetarg na budowę i eksploatację kanału śródlądowego Sekwana Nord, który połączy Paryż z europejskim systemem dróg wodnych i portami morskimi. Koszt inwestycji szacowany jest na 6,4 mld USD. Projekt powstał 20 lat temu lecz, ze względów na problemy z finansowaniem inwestycji, jego realizację przesuwano.
Kanał ma mieć 106 km, jego budowa rozpocznie się jeszcze się w br. Na jego trasie powstanie: 7 śluz, 2 mosty kolejowe, 57 mostów drogowych, liczący 1,3 km akwedukt oraz 4 terminale przeładunkowe. Pierwsze jednostki popłyną nim w 2017 r. Wtedy to możliwa będzie żegluga z Paryża, poprzez Skaldę i Ren, zarówno do portów w Antwerpii i Rotterdamie, jak też do Zagłębia Ruhry w Niemczech. Z kanału będą mogły korzystać barki o nośności do 4,4 tys. t., co umożliwi przewóz do 13 mln t ładunków rocznie. Według wyliczeń projektantów kanału, pozwoli to na wyeliminowanie z francuskich dróg ok. 500 tys. przejazdów samochodów ciężarowych rocznie.