Fot. archiwum

Kontenerowa zmowa cenowa?

Najwięksi europejscy armatorzy kontenerowi: Maersk Line, Hapag-Lloyd i CMA CGM są podejrzewani przez Komisję Europejską o zmowę cenową, do której miało dojść w 2008 r. Dotyczyła ona ustalania cen i zdolności przewozowej w relacjach do i z portów europejskich. W biurach armatorów odbyła się już kontrola przedstawicieli organów antymonopolowych KE.

– Komisja Europejska ma powody, aby sądzić, że zainteresowane przedsiębiorstwa mogły łamać prawo ochrony konkurencji, które zakazuje karteli oraz praktyk ograniczających konkurencję lub nadużywania pozycji dominującej na rynku – czytamy w oświadczeniu KE.

Komisja stwierdziła jednak, że fakt przeprowadzenia inspekcji nie oznacza, że firmy na pewno były zaangażowane w działania antykonkurencyjne, ani nie przesądza o wyniku dochodzenia. Unia Europejska zakazała bowiem, jesienią 2008 r., działania konferencji żeglugowych, a tym samym ustalania przez armatorów wspólnych cen na usługi. Armatorzy zapewniają jednak, że działali i działają w zgodzie z obowiązujących unijnym prawem.