Fot. Maersk

Ekologiczne zbiornikowce

Duński armator Maersk Tankers odebrał z południowokoreańskiej stoczni STX pierwszy z serii czterech zbiornikowców VLCC – Maersk Sara. Jednostki będą zużywały zdecydowanie mniej paliwa, dzięki czemu ograniczą także emisję spalin CO2 do atmosfery. W układzie napędowym zastosowano np. system Waste Heat Recovery, który wykorzystuje ciepło spalin do napędzania turbin parowych, które, podłączone do prądnic, zapewniają energię elektryczną. Dzięki temu statek nie musi korzystać z generatorów dieslowskich, płynąc z prędkością 13 w., przy wykorzystaniu 50-65% mocy silnika głównego. W zbiornikowcach zastosowano również system kontroli zasilania i spalania paliwa o niskiej zawartości siarki, oraz 3-stopniowe turbiny parowe zasilające pompy ładunkowe, co pozwala na 15% redukcję zapotrzebowania na energię w porównaniu z 2-stopniowymi turbinami.

Pozostałe 3 jednostki mają trafić do Maerska w ciągu najbliższych 12 miesięcy. W 2013 r. w barwach Maersk Tankers będzie pływało 20 statków VLCC.