Węglowo-zbożowy boom się skończył
Dziwnie układają się przeładunki w polskich portach.
Rok temu to węgiel i zboża ratowały portowe statystyki w pierwszym półroczu, a tym razem są to akurat te grupy ładunków, które najbardziej je dołują (patrz: tabela). Węgla przeładowano o 1/3 mniej niż rok wcześniej, a zbóż o prawie 14% mniej. I spadek ten wystąpił solidarnie we wszystkich dużych portach (jeśli nie liczyć Polic).
W sumie jednak pierwsze półrocze okazało się lepsze o prawie 5% od tego sprzed roku. Po raz pierwszy od dłuższego czasu lepszymi rezultatami mogły pochwalić się wszystkie porty, bez wyjątku. To, co ubyło w węglu i zbożach, z naddatkiem zrekompensowały zwiększone portowe obroty ładunków innych masowych, drobnicy i paliw płynnych. Zwłaszcza w tych pierwszych nastąpił skokowy wręcz wzrost, gdyż w Gdańsku obsłużono ich aż o trzy czwarte, w Szczecinie i Świnoujściu niemal o połowę, a w Gdyni o 1/4 więcej niż przed rokiem. W tej akurat grupie ładunkowej wydatny wkład wniósł port w Policach. Półroczne wyniki zbliżyły się tam do 1 mln t.
Tamtejsze zakłady chemiczne najwyraźniej rozkręcają swoją produkcję, korzystając z pomyślniejszej koniunktury (oraz lepszego zarządzania), co natychmiast odbiło się na rezultatach portu. Jak tak dalej pójdzie to już wkrótce policki port przekroczy pułap 2,5 mln t przeładunków rocznie, co – zgodnie z definicją zawartą w ustawie portowej – pozwoli mu znów się zaliczać do „I ligi”, czyli portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej.
Co w rezultatach polskich portów cieszy najbardziej, to wyraźny wzrost przeładunków drobnicy. Są one dobrym „barometrem”, wskazującym na stan całej gospodarki. W poprzednim wydaniu (patrz: Namiary 13/2011) opublikowaliśmy znakomite półroczne rezultaty portowych terminali kontenerowych, które jednak – przynajmniej w liczbach najbardziej generalnych – nie zawsze dokładnie oddają rzeczywiste obroty polskiego handlu morskiego, jako że obejmują transshipmenty, czyli przeładunki dokonywane właściwie z pominięciem naszego terytorium oraz ruch pustych pojemników. Ale półroczne statystyki portowe w grupie „drobnica” potwierdzają pozytywny trend: jej obroty w Gdańsku wzrosły o prawie 11%, w Szczecinie-Świnoujściu o ponad 14%, a w Gdyni o ponad jedną piątą. To wskazuje, że ten ostatni port jest na dobrej drodze do odzyskania swojego „drobnicowego” prymatu, który utracił na rzecz Szczecina-Świnoujścia 2 lata temu. Na półmetku zespół portowy z Wybrzeża Zachodniego był jeszcze nieco lepszy (patrz: tabela), ale jeśli dotychczasowa dynamika obrotów się utrzyma – na koniec roku Gdynia może znów stać się największym polskim portem drobnicowym.
Czy te tendencje utrzymają się w drugim półroczu? Trudno to już teraz przewidzieć, zwłaszcza że w handlu światowym wciąż panuje duża niepewność. Zagrożone mogą być zwłaszcza przeładunki paliw w porcie gdańskim, bardzo ważące w jego obrotach. Ale o wstrzymaniu tranzytu rosyjskiej ropy przez Gdańsk mówi się od lat, więc jest to już swoista tradycja.
(MB)
Przeładunki w głównych portach w I półroczu, w latach 2009-2011, według grup towarów (w tonach) | |||||||||
Port | Lata | Węgiel | Ruda | Inne masowe | Zboże | Drewno | Drobnica | Paliwa płynne | Razem |
Gdańsk | 2011 | 1 097 659 | 0 | 2 014 925 | 267 548 | 797 | 3 198 918 | 6 757 199 | 13337046 |
2010 | 1 994 316 | 0 | 1 149 145 | 364 097 | 0 | 2 892 037 | 6 397 443 | 12797038 | |
2009 | 1 161 040 | 0 | 1 023 919 | 336 823 | 0 | 1 429 070 | 4 621 801 | 8572653 | |
2011/10 | 55,0 | 175,3 | 73,5 | 110,6 | 105,6 | 104,2 | |||
Gdynia | 2011 | 677 800 | 0 | 1 280 500 | 690 000 | 19 600 | 4 661 400 | 398 200 | 7728300 |
2010 | 942 300 | 4 400 | 1 035 400 | 762 200 | 16 900 | 3 868 200 | 344 900 | 6974300 | |
2009 | 1 005 200 | 0 | 856 500 | 947 600 | 7 800 | 3 150 800 | 210 200 | 6178100 | |
2011/10 | 71,9 | 0,0 | 123,7 | 90,5 | 116,0 | 120,5 | 115,5 | 110,8 | |
Police | 2011 | 11 520 | 46 130 | 956 670 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1014320 |
2010 | 8 100 | 48 000 | 843 690 | 0 | 0 | 0 | 0 | 899690 | |
2009 | 14 500 | 40 600 | 280 520 | 0 | 0 | 0 | 0 | 335620 | |
2011/10 | 142,2 | 96,1 | 113,4 | 112,7 | |||||
Szczecin -Świnoujście |
2011 | 2 504 400 | 215 000 | 1 425 100 | 501 900 | 12 000 | 4 721 900 | 680 000 | 10060900 |
2010 | 3 529 100 | 204 400 | 967 200 | 566 000 | 6 900 | 4 130 900 | 555 300 | 9959800 | |
2009 | 1 564 300 | 190 300 | 883 800 | 867 100 | 7 500 | 3 332 600 | 446 800 | 7292400 | |
2011/10 | 71,0 | 105,2 | 147,3 | 88,7 | 173,9 | 114,3 | 122,5 | 101,0 | |
Razem: | 2011 | 4 291 379 | 261 130 | 5 677 195 | 1 459 448 | 32 397 | 12582 218 | 7 835 399 | 32140566 |
2010 | 6 473 816 | 252 400 | 3 995 435 | 1 692 297 | 23 800 | 10 891137 | 7 297 643 | 30630828 | |
2009 | 3 745 040 | 230 900 | 3 044 739 | 2 151 523 | 15 300 | 7 912 470 | 5 278 801 | 22378773 | |
2011/10 | 66,3 | 103,5 | 142,1 | 86,2 | 136,1 | 115,5 | 107,4 | 104,9 |
Źródło: dane wg zarządów poszczególnych portów (opr. PiF)