Fot. Archiwum

Coraz więcej pojemności

Połowa ze wszystkich zamówionych w stoczniach kontenerowców to jednostki o pojemności ponad 10 tys. TEU, a średnia wielkość dostarczanych obecnie jednostek (6100 TEU) jest ponad dwukrotnie większa niż 10 lat temu (2900 TEU) – tak wynika z danych firmy Alphaliner.

Raport zwraca uwagę, że w najbliższych latach wielkie kontenerowce, powyżej 7500 TEU, zdominują dostawy nowego tonażu. Obecnie jednostki o pojemności ponad 10 tys. TEU stanowią 48% zamówionych kontenerowców, a jednostki o pojemności 7500-9999 TEU, to kolejne 21% zamówień. Alphaliner zwraca uwagę, że średnia wielkość nowych kontenerowców w 2000 r. wynosiła tylko 2900 TEU w porównaniu do 6100 TEU w br., zaś do końca 2012 r. będzie to 16 tys. TEU, a w 2013 r. 18 tys. TEU.

Wielkie jednostki coraz częściej wykorzystywane są do obsługi połączeń północ-południe, goszcząc m.in. w portach Aryki i Bliskiego Wschodu. Natomiast mniejsze jednostki, o pojemności 2500-3500 TEU, pełnią rolę feederów.