Nabrzeża dla Chińczyków?

Nabrzeża dla Chińczyków?

O inwestycjach w portach polskich rozmawiał w Chinach Sławomir Nowak, minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej. W Pekinie spotkał się z wiceministrem transportu ChRL, Weng Mengyong. Polskiemu ministrowi, towarzyszyli m.in. prezesi zarządów portów w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie-Świnoujściu. Inwestorem w Polsce może okazać się Grupa Cosco, właściciel m.in. Cosco Container Lines, jednego z największych armatorów kontenerowych na świecie, który zainteresowany jest obecnością w gdańskim Deepwater Container Terminal (DCT). Rozmowy z Cosco trwają już od pewnego czasu i, zdaniem ministra Nowaka, w ciągu 2-3 lat powinny zostać sfinalizowane. Chiński armator operuje flotą 800 statków, które rocznie przewożą 400 mln t towarów, zawijając do portów w 160 krajach.

Ewentualne pojawienie się Cosco w Gdańsku związane byłoby z planami rozbudowy terminalu DCT i wzrostem jego potencjału przeładunkowego, w najbliższym czasie do 1,5 mln TEU, a w przyszłości nawet do 4 mln TEU.

Z kolei władze portu gdyńskiego zachęcały inwestorów chińskich do zaangażowania się w rozbudowę zaplecza do obsługi kontenerów na terenie Centrum Logistycznego. Wartość takiej inwestycji może wynieść 30-50 mln euro.

(PiF)