Innovation rusza do pracy

Innovation rusza do pracy

Stocznia Crist przekazała armatorowi statek do montażu i obsługi wież wiatrowych Innovation.Rozpoczęła także prace nad kolejną jednostką tego typu.

Innovation to statek heavy lift jack-up. Ma 147 m długości, 42 m szerokości i może pracować na akwenach o głębokości do 50 m. Wyposażony jest w system pozycjonowania dynamicznego klasy DP2, żuraw o udźwigu 1,5 tys t oraz może przewozić elementy wież wiatrowych o ciężarze do 8 tys. t. Statek będzie mógł instalować rocznie ok. 80 wiatraków. Koszt jego budowy to ok. 200 mln euro.

Armatorem jednostki jest HGO Innovation Shipowner B.V., zaś pracował będzie w barwach HGO InfraSea Solutions. Obie firmy są spółkami niemieckiego koncernu budowlanego Hochtief i GeoSea z belgijskiej grupy DEME. Swoją działalność Innovation rozpocznie przy budowie farmy wiatrowej Global Tech I Offshore Wind Farm na Morzu Północnym.

W stoczni ruszyły już prace przy podobnym statku Vidar, któryma być gotowy w 2013 r. Wartość kontraktu to ok. 150 mln euro. Jednostka będzie w stanie przewozić elementy o wadze do 6,5 tys. t oraz zostanie wyposażona w żuraw o udźwigu 1,2 tys.

To pierwsze tego typu statki budowane przez Stocznię Crist. W 2010 r. przekazała ona Hochtief Construction platformę budowlano-remontową Thor, także przystosowaną do stawiania wiatraków na morzu. Jej budowa kosztowała 70 mln euro.

(PiF)