Litewska konkurencja

Litewska konkurencja

Klaipedos Smelte, operator głębokowodnego terminalu kontenerowego w Kłajpedzie, otrzymał 65 mln euro kredytu na rozbudowę swoich zdolności przeładunkowych. W założeniu ma pełnić rolę wysuniętego najdalej na wschód, niezamarzającego, bałtyckiego hubu dla ładunków kierowanych do Rosji, Białorusi oraz krajów Wspólnoty Niepodległych Państw. Czy wkrótce stanie się realną konkurencją dla gdańskiego Deepwater Container Terminal?

Z uzyskanych środków władze terminalu litewskiego zamierzają sfinansować, przede wszystkim, zakup suwnic i urządzeń do obsługi kontenerów. Dzięki temu zdolność przeładunkowa wzrośnie o 400 tys. TEU, tak aby docelowo terminal mógł obsługiwać 800 tys. TEU, co ma nastąpić w ciągu 4-5 lat. Ma w tym pomóc m.in. ścisła współpraca z włoskim armatorem MSC. Jak powiedział Rimantas Juska, prezes Klaipedos Smelte, dla realizacji tych planów wykorzystana będzie dobrze rozwinięta sieć połączeń drogowych i kolejowych (szerokotorowych) do krajów WNP.

Obecnie terminal Klaipedos Smelte dysponuje nabrzeżem o długości 1,7 km i może przyjmować statki o zanurzeniu 11,5 m. W ub.r. obsłużył prawie 131 tys. TEU, zaś rok wcześniej 150 tys. TEU. Jest częścią holenderskiej grupy Terminal Investment, która w 2012 r. przeładowała łącznie 12 mln TEU.