Powrót na peryferia

Powrót na peryferia

Dalsza peryferyzacja Morza Bałtyckiego, wzrost koncentracji w żegludze oraz ograniczenie zaplecza polskich portów morskich – to tylko niektóre skutki tzw. dyrektywy paliwowej, która od 2015 r. wprowadza obowiązek korzystania z paliwa o zawartości siarki 0,1%, m.in. na Morzu Północnym i Bałtyku. Zdaniem prof. Andrzeja S. Grzelakowskiego, kierownika Katedry Transportu i Logistyki Akademii Morskiej w Gdyni, nowe regulacje wpłyną niekorzystnie na segment żeglugi promowej, ro-ro i dowozowców kontenerowych. Trasy na Morze Bałtyckie, które wpisują się w strategie operatorów globalnych, staną się relatywnie drogie. Będzie to też miało swoje konsekwencje dla portów polskich. Strefa oddziaływania portów śródziemnomorskich może okazać się tak silna, że zaplecze naszych portów zostanie ograniczone do obszaru Polski północnej (więcej czytaj w „Namiarach na Morze i Handel” nr 2/2013).