STX Finland v STX France

STX Finland v STX France

Rząd fiński poprosił Komisję Europejską o przeprowadzenie śledztwa w związku z kontraktem, który na budowę wycieczkowca dla amerykańskiego armatora Royal Caribbean International otrzymała stocznia STX France w Saint-Nazaire. Ma to być jednostka z serii Oasis, największych na świecie wycieczkowców. Wartość umowy opiewa na 1 mld euro, a statek miałby wejść do eksploatacji w połowie 2016 r.

Fińskie władze sugerują, że rząd francuski, który ma 33% udziałów w STX France, pomógł zdobyć kontrakt w ramach niedozwolonej pomocy państwa. Laurent Castaing, dyrektor generalny STX France, przyznał, że stocznia wygrała dzięki wsparciu francuskiego ministra gospodarki, ale zapewnił, że bezpośredniej pomocy państwa nie było i wszystko odbyło się zgodnie z przepisami europejskimi.

Innego zdania jest fiński minister gospodarki Jan Vapaavuori. W uzasadnieniu skargi skierowanej do Komisji Europejskiej zwrócił uwagę, że południowokoreańska centrala STX chciała uzyskać od Finlandii 50 mln euro pożyczki, aby zapewnić kontrakt stoczni STX Finland w Turku. Helsinki nie były jednak w stanie zaoferować więcej niż 28 mln euro, bez naruszania unijnych zasad konkurencji. Fiński minister uważa więc, że Francja złamała te zasady, jeśli STX France udało się zdobyć taką kwotę.