Wojna cenowa na rynku offshore?

Wojna cenowa na rynku offshore?

Chińskie stocznie przygotowują się na wojnę cenową w branży offshore. Jako że zamówienia na nowe jednostki były w 2012 r. na najniższym poziomie od 8 lat, zakłady z Chin zaczęły wchodzić na rynek budowy platform wiertniczych i jednostek do ich obsługi. I od razu zaoferowały znacznie niższe ceny niż najwięksi gracze na tym rynku, singapurskie Keppel Corporation i Sembcorp Marine. Stocznia Yangzijiang ogłosiła np., że zdobyła zamówienie na platformę jack-up za 170 mln USD, podczas gdy Keppel realizował podobne zlecenie o 20 mln USD drożej.

Zdaniem analityków działania te mogą zakłócić cały, sprawnie funkcjonujący do tej pory, światowy rynek offshore. Ich skutkami coraz bardziej interesuje się norweska administracja morska oraz tamtejsze firmy z branży.

A jest o co walczyć. Szacuje się, że światowy rynek onshore i offshore, wynoszący w ub.r. 989 mld USD, wzrośnie do poziomu 1,26 bln USD w 2017 r. Zlecenia na platformy wiertnicze i jednostki pomocnicze rosną, a ceny utrzymują się na stosunkowo wysokim poziomie, podczas gdy na nowe statki, innych specjalności, spadły o 27% w ciągu ostatnich 2 lat.