Niedozwolona pomoc dla stoczni

Komisja Europejska uznała, że Hiszpania stosowała niedozwoloną pomoc publiczną dla swoich stoczni. Władze w Madrycie oferowały armatorom, którzy zamawiali statki w stoczniach hiszpańskich ulgi podatkowe, które zdaniem Brukseli były niedozwolone. Według opinii Joaquina Almuni, komisarz ds. konkurencji, zwrot pomocy będzie dotyczył przede wszystkim armatorów, którzy zlecali nowe budowy. Jednak hiszpańscy stoczniowy obawiają się, że unijne działania będą miały konsekwencje dla całego sektora okrętowego w ich kraju. Włącznie z zamknięciem stoczni.

KE nie chciała ujawnić o jakie kwoty chodzi. Powiadomiła jedynie, że informacje na ten temat zostaną przedstawione władzom hiszpańskim, a to Madryt najlepiej powinien wiedzieć komu i jakie ulgi zaoferował. I to również rząd hiszpański podejmie decyzję kiedy armatorzy będą mieli zwrócić pieniądze. J. Almunia zaznaczył jednak, że inwestorzy będą musieli oddać środki należne od kwietnia 2007 r., kiedy to Unia zakwestionowała podobnie działający system francuski. Początkowo jednak Bruksela domagała się zwrotu ulg począwszy od 2005 r.

{loadposition podarthtml}