Włodzimierz Rydzkowski

– W mojej opinii nadużyciem jest stwierdzenie, że brak jest infrastruktury terminalowej na zapleczu portów. W Polsce działa kilkadziesiąt terminali intermodalnych, a część z nich jest bardzo nowoczesna – podkreśla prof. dr hab. Włodzimierz Rydzkowski, kierownik Katedry Polityki Transportowej, Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego.

Zwraca jednak uwagę na sprzeczne koncepcje pojawiające na na zapleczu naszych portów. Otóż projekt terminalu PCC Intermodal w Zajączkowie Tczewskim, który ma pełnić rolę „suchego portu”, stoi w sprzeczności do koncepcji Pomorskiego Centrum Logistycznego (PCL) na zapleczu gdańskiego Deepwater Container Terminal. W przypadku PCL chodzi o to, aby zatrzymać kontener u siebie i go rozpakować, a w przypadku PCC chodzi o to, aby pociągami wahadłowymi dostarczać kontenery z terminali do Zajączkowa i dopiero tam ma nastąpić ich rozformowywanie i kierowanie ładunków do miejsc przeznaczenia.

Ponadto, według prof. Rydzkowskiego, PCL próbuje naśladować testowaną właśnie w Anglii, koncepcję London Gateway, która zakłada, że statki oceaniczne, zamiast do Felixstowe czy Southampton, będą docierały do tego terminalu kontenerowego, położonego przy ujściu Tamizy, na którego zapleczu powstanie wielkie centrum logistyczne (więcej czytaj w „Namiarach na Morze i Handel” nr 17/2013).

{loadposition podarthtml}