Koniec znanej stoczni

Po zakończeniu budowy statków patrolowych dla straży granicznej, w czerwcu 2014 r., stocznia w Raumie zostanie zamknięta – poinformowały władze STX Finland, zarządzające trzema zakładami w Turku, Raumie i Helsinkach. Produkcja zostanie przeniesiona do stoczni w Turku, a 700 osób straci pracę. Wcześniej, władze firmy zdecydowały o przeniesieniu z Raumy do Turku budowy dwóch promów dla operatora Scandlines.

Zdaniem zarządu STX Finland decyzja umożliwi restrukturyzację całej grupy i stworzenie podstaw dla rentownej działalności. Fińska spółka ponosi bowiem straty już od 6 lat. Przyczyn takiej sytuacji upatruje się w spadku zamówień i konkurencji ze strony tańszych stoczni z Dalekiego Wschodu. Ostatecznym ciosem była utrata kontraktu na budowę nowego wycieczkowca dla amerykańskiego armatora Royal Caribbean International, wartego 1 mld euro, który ostatecznie powstanie w stoczni STX France w Saint Nazaire. – Alternatywą jest całkowity upadek fińskiego przemysłu stoczniowego i zakończenie naszego 300-letniego dziedzictwa w tym zakresie – podkreślają szefowie STX Finland.

Centrala grupy STX w Korei Południowej, znajdująca się w bardzo trudnej sytuacji finansowej, wystawiła wszystkie swoje zagraniczne stocznie na sprzedaż, w ramach programu restrukturyzacji finansowej.

{loadposition podarthtml}