Strategia dla Szczecina i Świnoujścia

Głębokowodny terminal kontenerowy w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, który powstał na potrzeby gazoportu, i specjalizacja portu w Szczecinie – to tylko niektóre ze wstępnych jeszcze propozycji rozwoju zespołu portów Pomorza Zachodniego. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ) SA pracuje właśnie nad nową strategią do 2030 r.

Jak podkreśla Ryszard Warzocha, prezes ZMPSiŚ, budowa portu zewnętrznego otwiera zupełnie nowe możliwości dla rozwoju Świnoujścia. Do zagospodarowania są tam np. tereny leżące wewnątrz nowego obiektu, a będące obecnie plażą, gdzie mogłoby powstać kilkaset metrów nowych nabrzeży. Głębokość akwenu sięga tam 14 m, jest więc wystarczająca dla dużych statków. Ponadto, w sąsiedztwie terminalu LNG miałaby powstać baza bunkrująca skroplony gaz dla jednostek pływających po Bałtyku, w tym dla promów z pobliskiego, rozbudowywanego terminalu promowego.

Natomiast port w Szczecinie mógłby rozwijać funkcje specjalistyczne, w rozwoju których pomóc ma pogłębienie kanału wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m. Zdaniem władz ZMPSiŚ jego położenie w głębi lądu może być wielkim atutem, gdyż umożliwia szybszy transport ładunków drogą lądową, do finalnych odbiorców. Ostateczne decyzje dotyczące kierunków rozwojowych obu portów mają być znane w I kwartale 2014 r.

{loadposition podarthtml}