Przekop bez aprobaty

Sejmowa Komisja Infrastruktury odrzuciła, podczas pierwszego czytania, projekt uchwały poselskiej w sprawie podjęcia przez rząd działań zmierzających do budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Inwestycja umożliwiłaby żeglugę z portu w Elblągu na Morze Bałtyckie z pominięciem Cieśniny Piławskiej, będącej pod kontrolą Federacji Rosyjskiej.

Zwolennicy przekopu podkreślali, że ma on ogromne znaczenie dla portu w Elblągu, który dzięki temu miałby swodobny dostęp do Bałtyku, co umożliwiłoby wzrost przeładunków, ale również dla mieszkańców Elbląga i okolicznych miejscowości borykających się z problemem cofki, której skutkiem są zalania. Umożliwiłby również rozwój turystyki na Zalewie Wiślanym.

Zbigniew Rynasiewicz, wiceminister transportu, wyjaśnił, że na drodze do szybkiej budowy przekopu stoją m.in. uwarunkowania środowiskowe. Dlatego też, mimo że leży ona w w interesie społecznym, będzie mogła być realizowana dopiero w 2020 r.

(PiF)