Konkurencyjne wątpliwości wokół P3

Amerykańskie, chińskie i europejskie instytucje ochrony konkurencji i konsumentów są zaniepokojone konsekwencjami, które może przynieść dla rynku żeglugowego P3 – alians największych na świecie armatorów kontenerowych Maersk Line, MSC i CMA CGM.

Amerykańska Federal Maritime Commission (FMC) zwraca szczególnie uwagę na fakt zmniejszenia łącznej wielkości floty na trasach wschód – zachód z 346 do 255 statków, co może negatywnie wpłynąć na konsumentów, nadawców ładunków i operatorów terminali. Dlatego też FMC zaproponowała konferencję instytucji ochrony konkurencji z trzech kontynentów, aby wspólnie opracować plan działania wobec planów P3.

Z kolei alians, w odpowiedzi na wątpliwości FMC poinformował, że na trasach

transatlantyckich i transpacyficznych zamierza wykorzystywać 130 statków, o pojemności 4000 -12 250 tys. TEU, zaś średnia pojemność na trasie Azja – Europa wyniesie 12 900 TEU co oznacza, że tygodniowa podaż nie zmieni się.

Ponadto, nieoficjalnie mówi się, że alians mógłby być skłonny zaprosić do współpracy jeszcze jednego armatora z Azji, aby załagodzić spór.