Starcie kontenerowych gigantów

Wraz z rozpoczęciem działalności P3, aliansu największych na świecie armatorów kontenerowych: Maersk Line, MSC i CMA CGM, na rynku żeglugowym dojedzie do prawdziwego starcia gigantów – uważają analitycy z holenderskiej agencji Dynamar. Przeciwwagą dla P3 ma być bowiem, działająca na rynku już od 2 lata, grupa G6. Sojusz stworzony przez Hapag – Lloyd, APL, Hyundai, MOL, NYK i OOCL operuje na wspólnych serwisach 240 kontenerowcami, podczas gdy połączenia P3 mają być obsługiwane przez 250 jednostek.

Z analizy Dynamar wynika, że na trasach Europa – Azja P3 jest w stanie zaoferować 1,3 mln TEU pojemności, natomiast gdy G6 zaledwie 630 tys. TEU. Także w relacjach między portami Morza Śródziemnego a Azją i Ameryką Północną przewagę posiada P3, z pojemnością 672 tys. TEU, wobec zaledwie 82,5 tys. TEU oferowanych przez G6. Sytuacja wygląda odmiennie w przypadku serwisów transatlantyckich i transpacyficznych. W pierwszym przypadku G6 ma do dyspozycji 179 tys. TEU pojemności wobec 126 tys. TEU pozostających w gestii P3, w drugim zaś 496 tys. TEU w porównaniu do 342,8 tys. TEU.