Promy dla PŻM z polskiej stoczni

Polska Żegluga Morska (PŻM) zdecydowała, że dwa nowe promy o napędzie LNG powstaną w Polsce. Nieoficjalnie mówi się, że obie jednostki zbuduje jedna z trójmiejskich stoczni. Ostateczne decyzje mają zapaść najpóźniej do połowy br. Promy będą pływały w barwach Unity Line i zastąpią wysłużone statki ro-pax Wolin i Gryf.

Nowe promy będą jednostkami z silnikami duel fuel, umożliwiającymi korzystanie z paliwa tradycyjnego i gazowego. Mają mieć ponad 200 m długości i ok. 30 m szerokości oraz 3 km linii ładunkowej i kabiny dla 300-400 pasażerów.

Decyzja o budowie promów zasilanych LNG związana jest z dyrektywą paliwową, która wejdzie w życie w styczniu 2015 r. i drastycznie ograniczy zawartość siarki w paliwie okrętowym, do 0,01%. Jednocześnie jest to powrót do koncepcji bliźniaczych promów Piast i Patria, które miały powstać w Stoczni Szczecińskiej Nowej. Jednak ze względu na jej upadłość kontrakt anulowano.