Prywatyzacja portów greckich

Rząd grecki planuje prywatyzację 12 portów, w tym największych w kraju: w Pireusie (OLP) i w Salonikach (OLTH). Pozostałe to: Volos, Rafína, Igoumenitsa, Patras, Alexandroupoli, Iraklio, Elefsina, Lavrio, Korfu i Kavala.

Na zakup większościowego pakietu udziałów (67%) w Pireusie wpłynęło 6 ofert, w tym chińskiej Cosco Group (właściciela armatora kontenerowego Cosco), Ports America (największego operatora terminali portowych w USA), APM Terminals (z grupy A.P. Moeller-Maersk), amerykańskiego funduszu private equity Cartesian Capital Group, filipińskiej grupy Manila’s ICTS (właściciela m.in. Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni) oraz brytyjskiej firmy inwestycyjna Utilico Emerging Markets Limited.

Na liście prywatyzacyjnej są też m.in. narodowy przewoźnik kolejowy Trainose (przewozy pasażerskie i towarowe, a od 2007 r., po przejęciu Proastiakos – także w aglomeracji ateńskiej), firma napraw taboru kolejowego ROSCO i kilka lotnisk regionalnych.

Zgodnie z ustaleniami planu ratunkowego, jaki Grecja podpisała z Unią Europejską i MFW, rząd zobowiązał się m.in. do pozyskania środków na zmniejszenie deficytu budżetowego ze sprzedaży aktywów skarbu państwa.

(pete)