Tonaż wciąż rośnie

Armatorzy kontenerowi wciąż inwestują w nowy tonaż. Według danych AXS-Alphaliner w ostatnich miesiącach 16 największych operatorów powiększyło swoją flotę, łącznie o 847 tys. TEU. W stosunku do sierpnia ub.r. jest to wzrost o 5,6%. W ciągu ostatniego roku szczególnie aktywny był Hyundai Merchant Marine, którego flota wzrosła o 21,2 %. Hamburg Süd oferuje pojemność większą o 17,4%, a Evergreen o 15,2%. Lider światowych przewozów kontenerowych, Maersk Line powiększył flotę o 5,8%. Mniejszą pojemnością, niż rok wcześniej, dysponują za to tacy przewoźnicy jak: APL, CSAV, Hanjin, PIL czy Zim.

Dużą część nowego tonażu stanowią kontenerowce o pojemności ponad 10 tys. TEU. Z danych AXS-Alphaliner wynika, że armatorzy dysponują obecnie 258 jednostkami ULCV, o łącznej pojemności prawie 3 mln TEU, zaś zamówionych zostało kolejnych 116 statków tego typu, o pojemności 1,75 mln TEU. Ich łączna wartość wynosi 34,4 mld USD.

Liderem zamówień jest Maersk Line, który planuje odebrać kontenerowce o pojemności prawie 491 tys. TEU. Tuż za nim plasuje się arabski armator UASC, którego flota wzrosnąć ma o kolejne 393,6 tys. TEU. Trzecią pozycję pod względem wielkości zamówionego tonażu zajmuje MSC, z pojemnością ponad 372,1 tys. TEU.