Europejskie wycieczkowce

Niemiecka grupa stoczniowa Meyer Werft jest liderem światowym pod względem tonażu budowanych statków wycieczkowych i pasażerskich. Stocznia z Papenburga zakontraktowała 10 statków, a jej udział w rynku wynosi 33%. Dochodzi do tego fińska Meyer Turku, stocznia zakupiona niedawno przez Meyer Werft od południowokoreańskiego koncernu STX, która zbudować ma 4 statki, a jej udział szacowany jest na 9%. W sumie daje to 42% rynku światowego wycieczkowców i kontrakty na 14 statków, o wartości 10,3 mld USD. Co prawda włoska grupa stoczniowa Fincantieri zbudować ma 15 cruiserów, o wartości 8,3 mld USD, ale ich łączny tonaż jest nieco mniejszy. W efekcie udział Włochów szacowany jest na 32%. Na trzeciej pozycji plasuje się STX France z 18% udziałem i 4 jednostkami, o wartości 4,4 mld USD.

Łączny portfel zamówień na budowę wycieczkowców i statków pasażerskich obejmuje 36 jednostek o tonażu 4 392 300. Z czego 92,1% tych statków powstaje w Europie, a zaledwie 7,9% w Azji, w stoczniach Mitsubishi i Xiamen.