Stena Line na metanol

W styczniu 2015 r., w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” planowany jest montaż instalacji paliwowej zasilanej metanolem na promie ro-pax Stena Germanica. To efekt wspólnego projektu realizowanego przez armatora szwedzkiego Stena Line i koncern Wärtsilä, a współfinansowanego ze środków unijnych.

W „Remontowej” zmodyfikowany będzie jeden z czterech silników promu, marki Sulzer, tak aby dostosować go do pracy z nowym paliwem. Także trzy pozostałe zostaną wyposażone w odpowiednią instalację, aby w przyszłości mogły korzystać z metanolu. Przeróbką zajmą się inżynierowie Wärtsili. Do tej pory bowiem prace z metanolem, w ramach tego projektu, miały charakter laboratoryjny. Dużą zaletą metanolu w porównaniu z LNG jest mniejszy koszt przebudowy zasilania oraz możliwość jego tankowania do tradycyjnych zbiorników na statkach.

Stena Line po pozytywnych testach na promie Stena Germanica, obsługującym połączenie Kilonia – Goeteborg, planuje zainstalować system na kolejnych 24 promach.