Bałtycka żegluga

Na rynku bałtyckim wyraźnie zaznacza się tendencja do szybkiego wzrostu średniej wielkości statków kontenerowych. Największe jednostki operujące w Regionie Morza Bałtyckiego eksploatuje MSC, a zatrudnienie w żegludze bałtyckiej statków o pojemności ponad 3000 TEU (np. HS Humboldt 4944 TEU, MSC Cordoba 4892 TEU, MSC Diego 4056 TEU, MSC Paola 3424 TEU) spowodowało, iż średnia wielkość jednostek tego przewoźnika przekroczyła 2000 TEU. Są to pojemności rekordowe. W pierwszej „dziesiątce” operatorów bałtyckich tylko dwóch eksploatuje statki, których średnie wielkości są niższe niż 1000 TEU.

Dlatego też, mimo iż największą liczbą statków obsługujących połączenia na Bałtyku dysponuje Unifeeder (w połowie br. było to 31 jednostek na 21 połączeniach), pod względem całkowitej zdolności przewozowej i oferowanej pojemności ustępuje jednak MSC – 17 jednostek na 9 serwisach. Z kolei CMA CMG eksploatuje w regionie 14 jednostek na 10 pętlach, przy czym ich zdolność przewozowa stanowi połowę pojemności dwóch pierwszych operatorów (więcej w “Namiarach na Morze i Handel 21/2014).