Granice kontenerowej pojemności

Powoli zbliżamy się do granicy rozwoju wielkości statków – uważa Jost Bergmann, dyrektor handlowy DNV GL. Presja na obniżanie kosztów transportu kreuje popyt na coraz większe jednostki. Obecnie do eksploatacji mają wejść kontenerowce o pojemności 19 tys. TEU, a armatorzy rozważają już budowę statków o pojemności dochodzącej nawet do 24 tys. TEU. Jednak ich dalszą rozbudowę ograniczą w pewnym momencie kwestie infrastruktury.

Jako przykład DNV GL podaje Kanał Sueski, przez który mogą przejść jedynie statki o dopuszczalnym zanurzeniu 15 m i szerokości 65 m. Dochodzi do tego także wysokość mostów w niektórych portach, takich jak Hongkong, Hamburg czy Osaka, pod którymi nie będą w stanie przepływać coraz to większe jednostki. W rezultacie, na co zwraca uwagę Marcus Ihms, ekspert DNV GL od rynku kontenerowego, pozostanie tylko zwiększanie wydajności już eksploatowanych statków.