Kontenerowe plany w Gdyni

Trwają przygotowania projektów budowalnych niezbędnych do realizacji nowego terminalu promowego przy nabrzeżu Polskim w porcie gdyńskim. Do rozstrzygnięcia pozostaje jeszcze kilka sprawy natury technicznej, m.in. w zakresie przebudowy samego nabrzeża czy parametrów dwupoziomowej rampy ro-ro, która będzie tam umieszczona. Według planów Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA inwestycja mogłyby ruszyć pod koniec br. Otwarcie terminalu planowane jest na 2016 r. Przeprowadzka Stena Line do nowego terminalu zwolni prawie 2 ha terenów przy nabrzeżu Helskim II, na którym obecnie znajduje się dworzec promowy. W planach ZMPG cały obszar basenu VIII ma koncentrować się na obsłudze ładunków kontenerowych oraz funkcji intermodalnych i logistycznych.

Dlatego też po przeniesieniu się armatora szwedzkiego na nabrzeże Polskie, dotychczas użytkowane przez niego ma zostać wyburzone, aby w ten sposób przedłużyć linię brzegową nabrzeża Helskiego I, co zwiększy zdolność przeładunkową terminalu kontenerowego BCT. Natomiast place składowe zostaną zlokalizowane po drugiej stronie Estakady Kwiatkowskiego. Usunięcie terminalu promowego pozwoli również na bezpośrednie połączenie obu terminali kontenerowych BCT i GCT, poprzez pas komunikacyjny nabrzeża Zamykającego.

Trzeba jednak pamiętać, że w 2023 r. wygasa umowa dzierżawy z BCT, co oznacza przetarg i wybór nowego operatora terminalu, który będzie miał wtedy do dyspozycji nowe, dłuższe nabrzeże. Jeśli jednak inwestycja na nabrzeżu Helskim II zakończy się szybciej, to ZMPG ogłosi na ten teren odrębny przetarg.