Korea znowu na czele

Koreańskie stocznie odzyskały prymat w światowej produkcji statków. W 2014 r. powstała tam ponad 1/4 wszystkich wybudowanych na świecie jednostek – wynika z raportu brytyjskiej firmy Clarkson. Dzięki temu Koreańczycy mieli aż 35% udziału w rynku nowych budów, z wynikiem 35 mln CGT. Tym samym zdetronizowali stocznie chińskie, które przodowały na światowym rynku stoczniowym od 2009 r. Stocznie koreańskie wyspecjalizowały się w budowie gazowców LNG (90% z 2,8 mln CGT wybudowanych tego typu jednostek) oraz kontenerowców VLCS (70% z 5,7 mln CGT).

Stocznie chińskie w ub.r. miały 33% udziału w rynku światowym, podczas gdy w 2012 r. wynosił on 43%. Spadek spowodowany jest bardzo niskimi stawkami frachtowymi na przewozy masowe, a co za tym idzie mniejszymi zamówieniami na masowce, które powstawały w Chinach. Trzecie miejsce zajmuje Japonia z udziałem 19%.

Generalnie, w ub.r. rynek budowy nowych statków liczony w CGT spadł o 6% w porównaniu do 2013 r. Clarkson przewiduje jednak, że w najbliższych latach globalny rynek produkcji okrętowej będzie rósł, a br. ma zakończyć się wzrostem o 9% w porównaniu z 2014 r.

(pete)