Gazowiec LNG z Gdyni

Spółka Wärtsilä Ship Design wchodząca w skład fińskiego koncernu Wärtsilä opracowała projekt czterech statków do przewozu i bunkrowania LNG. Są to jednostki: WSD59 3K, WSD59 6,5K, WSD50 12K i WSD55 20K. Wersja statku o pojemności 6,5 tys. m³, czyli WSD59 6,5K, powstała w biurze Wartsila Ship Design Poland w Gdyni. Budową takiej jednostki zainteresowali się już armatorzy z Norwegii. Natomiast pozostałe wersje opracowano w biurze w Chinach. Projekty statków powstawały we współpracy z armatorami zainteresowanymi tego typy flotą, zapewniającą z jednej strony niskie zużycie paliwa, a z drugiej umożliwiającą transport LNG zarówno między dostawcami i odbiorcami na innych kontynentach, jak też do dystrybucji lokalnej czy nawet przewozów śródlądowych. I tak np. wersja WSD59 3K o pojemności 3 tys. m³ zużywa tylko 7,5 t paliwa dziennie przy prędkości 14 w., wersja WSD59 6,5K o pojemności 6,5 tys. m³ potrzebuje 11 t przy prędkości 13 w., WSD55 12K o pojemności 12 tys. m³ zużywa 13,5 t dziennie osiągając 14,5 w., zaś ostatni ze statków, WSD50 20K o pojemności 20 tys. m³ potrzebuje dziennie 18,1 t paliwa przy prędkości 15 w.