Elektryczny prom

Unia Europejska sfinansuje budowę pierwszego średniej wielkości elektrycznego promu pasażerskiego. Powstanie w ramach projektu e-Ferry prowadzonego przez Danię, Grecję i Norwegię. Na jego realizację Bruksela przeznaczyła 16 mln euro.

Jednostka będzie zasilana energią wiatrową, a 2 duże baterie, dostarczające w sumie 3800 kWh, zapewnią wysoką wydajność ładowania, co pozwoli na krótkie pobyty w porcie. Dwa silniki elektryczne o mocy 750 kW umożliwią jednostce poruszanie się z prędkością do 15,5 w. Statek miąłby wejść do eksploatacji w 2017 r. i kursować między położoną na Morzu Bałtyckim wyspą Aero w Danii i stałym lądem. Jednostka będzie przewozić jednorazowo 130 pasażerów i 40 pojazdów.

Energooszczędna konstrukcja zmniejszy zużycie energii o ok. 50% w porównaniu do istniejących na rynku promów. Oczekuje się, że koszt budowy jednostki będzie o 33% wyższy niż konwencjonalnego promu, a dalsze 15 % będzie trzeba dołożyć na wszystkie niezbędne instalacje. Szacuje się jednak, że dzięki zastosowanym technologiom niższy koszt eksploatacji w całości zrekompensuje wysoki koszt budowy.

(pete)