Wszystkie silniki na metanol

Według nieoficjalnych informacji do końca 2015 r. wszystkie silniki promu ro-pax Stena Germanica powinny zostać przystosowane do zasilania metanolem. Modernizacja trzech pozostałych napędów jednostki armatora szwedzkiego Stena Line odbędzie się przy znaczącym udziale inżynierów Wartsila Polska. To efekt wspólnego projektu realizowanego przez Stena Line i koncern Wärtsilä, a współfinansowanego ze środków unijnych. Stena Germanica jest pierwszą tego typu jednostką na świecie, której silniki zasilane będą metanolem jako paliwem głównym.

Pierwszy silnik promu został zmodernizowany w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” na początku br., co umożliwiło pracę z metanolem jako paliwem okrętowym. Inwestycja ta została nagrodzona „Złotą Kotwicą” na ostatnich targach Baltexpo 2015. Jako że wszystkie parametry silnika w czasie testów były zgodne z przewidywaniami, armator zdecydował się na modyfikację trzech pozostałych silników. Prace będą jednak odbywały się nie w stoczni, a podczas eksploatacji promu na linii Goeteborg-Kilonia. Już wcześniej zostały one wyposażone w odpowiednią instalację, ułatwiającą dostosowanie ich do nowego paliwa. Zaletą metanolu w porównaniu z LNG jest mniejszy koszt przebudowy zasilania oraz możliwość jego tankowania do tradycyjnych zbiorników na statkach. Dlatego docelowo Stena Line planuje przeprowadzenie takich prac także na kolejnych 16 jednostkach.