Przez lody Arktyki

Fińskie biuro projektowe Deltamarin i fińska stocznia Aker Arctic Technology opracowały wspólnie projekt tankowca, wielkości jednostek typu aframax, o długości 266 m, umożliwiającego bezpieczną żeglugę na wodach Arktyki. Statek posiada specjalnie zaprojektowane wzmocnienie kadłuba, które ma na celu poprawę bezpieczeństwa operacji wśród lodu. Ponadto kadłub został wyposażony w system monitoringu obciążenia lodem, który mierzy je i online dostarcza informacje na ten temat załodze. Zastosowano również wzmocnienia, które zapewniły jednostce klasę lodową PC5, czyli będzie ona zdolna kruszyć lód grubszy niż 1 m.

Dzięki temu tankowiec będzie mógł operować na Północnej Drodze Morskiej podczas miesięcy letnich, a z pomocą lodołamaczy także dłużej. W miesiącach zimowych statek może zaś pływać po zalodzonych akwenach Morza Bałtyckiego lub Sachalinu na Dalekim Wschodzie Rosji.

Aker Arctic Technology