Wycieczkowce z Chin

Stocznia chińska Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding zbuduje wycieczkowiec dla amerykańskiego koncernu Carnival Corporation, największego na świecie operatora cruiserów. Statek o długości 300 m zabierze na pokład 3-4 tys. pasażerów. Budowa rozpocznie się w 2017 r., a jednostka zostanie dostarczona do 2020 r. Koszt inwestycji to 1 mld USD. Może to być początek dłuższej kooperacji Carnival Corporation z firmami chińskimi, szczególnie, że Amerykanie są bardzo zainteresowani wejściem na rynek wycieczkowy w Chinach. W związku z tym armator podpisał umowę o współpracy z CSSC, spółką matką stoczni szanghajskiej oraz China Investment Corporation. Jej wartość szacowana jest na 3,8 mld USD, a efektem mogą być kolejne cruisery budowane w Chinach.

Tymczasem stocznia japońska Mitsubishi Heavy Industries (MHI) nie może skończyć budowy wycieczkowca dla AIDA Cruises, niemieckiej spółki z grupy Carnival. Już po raz trzeci przesunięto termin oddania statku. Ustalono, że ostatecznie ma on trafić do odbiorcy na początku 2016 r. Jest to pierwszy z 2 cruiserów, które mają powstać w MHI. Kontrakt opiewał na 800 mln USD. Na wszelki wypadek stocznia zarezerwowała sobie 1,3 mld USD na wypadek strat związanych z tym kontraktem.