Największy con-ro na świecie

Na początku stycznia br. do eksploatacji wszedł pierwszy ze statków klasy G4 Atlantic Star. Jest to największa na świecie jednostka con-ro. Jej armatorem jest spółka Atlantic Container Line (ACL), należąca do Grimaldi Group. Statek ma 296 m długości, 37,6 m szerokości i 45 tys. t nośności. Może zabrać na pokład ponad 1300 samochodów oraz 4 tys. TEU. Posiada również klasę lodową 1C przystosowaną do obsługi serwisów na północnym Atlantyku.

Projekt jednostki, przygotowany przez firmę Knud E. Hansen, zapewnia lepszą stabilność z mniejszym balastem niż poprzednie statki tego typu, dzięki odpowiedniemu rozmieszczeniu ładunków, szczególnie na śródokręciu. Ponadto jednostki klasy G4 są szersze niż statki G3, o wymiarach panamaksów, co poprawia ich stabilność wewnętrzną. Dochodzi do tego także mniejsze zużycie paliwa, aż o 65% na TEU w porównaniu z tradycyjnymi jednostkami tego typu. ACL zamówił w sumie pięć tego typu statków, które powstają w stoczni chińskiej Hudong Zhonghua Shipbuilding. Do armatora mają trafić w I połowie br. Nowa flota G4 zwiększy możliwości przewozowe armatora.