Stocznie do zamknięcia

Od 2010 r. w Chinach zbankrutowało 140 stoczni. Kolejne zaś upadną w ciągu najbliższych 2 lat – wynika z raportu JP Morgan Chase. Tym bardziej że w 2015 r. tylko 69 zakładów zdobyło zamówienia na nowe statki. Dla porównania w 2014 r. kontrakty podpisało 126 chińskich stoczni, a w 2013 r. 147. W sumie liczba zamówień w chińskich stoczniach w ciągu 11 miesięcy ub.r. spadła o 59%. Sytuacje pogarsza fakt, że pod koniec 2015 r., według danych firmy Clarkson, 41,6% z wartego 26,6 mld USD portfela zamówień chińskich zakładów stanowiły masowce. Natomiast zła sytuacja na rynku przewozów masowych może doprowadzić do anulowania zleceń przez armatorów. Nawet słabszy juan i niższe ceny statków mogą nie zachęcić klientów do podpisania kontraktów na nowe jednostki.