Tonąc w długach

Tymczasem trzy największe stocznie Korei Południowej odnotowały w 2015 r. rekordową stratę w historii przemysłu okrętowego w swoim kraju. Według danych Hyundai Heavy Industries, Samsung Heavy Industries i Deawoo Shipbuilding & Marine Engineering zamknęły ub.r. łączną stratą operacyjną w wysokości ponad 8 bln wonów, czyli 6,66 mld USD. Dla porównania w 2014 r. ich łączna strata wyniosła „tylko” 2 bln wonów (1,66 mld USD). W przypadku DSME straty szacowane są na 5 bln wonów (4,1 mld USD), a HHI i SHI na odpowiednio 1,5 bln (1,2 mld USD) i 1,7 bln wonów (1,3 mld USD). Przyczyn takiej sytuacji analitycy upatrują w słabym popycie na nowe statki, serii odwołanych zamówień oraz opóźnień w budowie platform naftowych i gazowych. Ponadto ich zdaniem sytuacja w przemyśle stoczniowym w 2015 r. w Korei była gorsza niż w okresie kryzysu walutowego pod koniec 1990 r. Co gorsze jest mało prawdopodobne, aby trend ten odwrócił się w 2016 r.