Nastawieni na Afrykę

Niewykluczone, że w połowie br. EuroAfrica Shipping Lines (ESL) kupią kolejny statek. Będzie to drobnicowiec wielozadaniowy, podobnego typu jak nabyte pod koniec 2015 r. jednostki ESL Africa i ESL Europa, o nośności 17 tys. t.

– Do tej pory byliśmy bardzo przywiązani do obsługi portów Afryki Zachodniej. Ale obecnie regularnie schodzimy poniżej naszego podstawowego zasięgu, czyli Zatoki Gwinejskiej, zawijając do portów Afryki Południowej i Wschodniej. Należy jednak pamiętać, że im dalszy zasięg pływania, tym większe znaczenie ma wielkość jednostki i uzyskanie efektu skali. W przypadku serwisów z Bałtyku do Nigerii, statki o nośności 10 tys. t, które do tej pory eksploatowaliśmy, doskonale się sprawdzały. Obecnie, kiedy chcemy zapewnić sobie większą elastyczność w zakresie poszerzenia zasięgu, niezbędne jest pozyskanie większych jednostek. Stąd zamysł, aby nośność statków wynosiła 14-17 tys. t – wyjaśnia Jacek Wiśniewski, dyrektor zarządzający ESL.

Nowy statek być może będzie nieco mniejszy niż jednostki zakupione w ub.r., ale powinien mieć podwyższoną nośności dźwigów, do ponad 80 t. Najlepszym rozwiązaniem byłyby jednak urządzenia o udźwigu 120-150 t.

– Chcemy mocniej zaistnieć w przewozach ładunków specjalistycznych oraz project cargo i jest to kierunek rozwoju naszego serwisu afrykańskiego – dodaje J. Wiśniewski.

W 2015 r. ESL przewiozły łącznie ok. 2,5 mln t ładunków, co stanowiło 3-procentowy wzrost w stosunku do 2014 r.