Nastawieni na metanol

Kanadyjski operator chemikaliowców Waterfront Shipping wprowadzi do eksploatacji 7 nowych statków zasilanych metanolem. Pierwsze 3 jednostki o nośności 50 tys. t trafią do armatora w najbliższych tygodniach, zaś kolejne cztery mają być dostarczone w październiku 2016 r. Statki powstają w stoczniach Hyundai Mipo Dockyard i Minaminippon Shipbuilding. Dzięki temu Waterfront Shipping stanie się największym na świecie operatorem floty zasilanej metanolem.

W raporcie Methanol Institute opublikowanym w październiku 2015 r. po raz kolejny podkreślono, że metanol jest obiecującą alternatywą dla żeglugi, spełniając coraz ostrzejsze normy emisji spalin w tej branży. Jest on w pełni biodegradowalny, a jego użytkowanie zmniejsza emisję cząstek stałych oraz tlenków siarki i azotu. Ponadto koszty związane z budową infrastruktury do bunkrowania statków są znacznie tańsze niż w przypadku LNG. Co roku w skali globu produkowane jest 70 mln t metanolu.

Przypomnijmy, że pierwszym na świecie statkiem z silnikiem napędzanym metanolem jest prom Stena Germanica, który korzysta z tego paliwa od marca 2015 r. Projekt przebudowy statku był wspólnym przedsięwzięciem armatora Stena Line i koncernu Wärtsilä. Prace przeprowadzono w Gdańskiej Stoczni „Remontowa”.