Największy na świecie

Pioneering Spirit – największy na świecie statek do obsługi platform wydobywczych i układania podwodnych rurociągów – wypłynął 6 sierpnia br. z Rotterdamu w próby morskie. Mają one potrwać miesiąc. Jednostka ma 382 m długości (z urządzeniami do układania rurociągu wzrasta do 477 m), 124 m szerokości i 50 tys. t nośności. Powstała w południowokoreańskiej stoczni koncernu Deawoo, na zlecenie szwajcarskiej firmy Allseas. Statek jest katamaranem. Przestrzeń między częściami dziobowymi wyposażona jest w 8 podnośników hydraulicznych, przeznaczonych do podniesienia nadwodnej części platformy. Na rufie zamontowano specjalną wychylną konstrukcję do wydobywania i ustawiania podwodnych części platform. Może ona służyć także jako konwencjonalny dźwig.

Pierwszym zleceniem statku – wykonywanym w trakcie prób morskich – jest usunięcie ważących 5,5 tys. t elementów konstrukcji platformy North West Hutton, należącej do koncernu BP, zlokalizowanej na Morzu Północnym. W planach są także próby na złożu Yme. W przyszłości Pioneering Spirit zostanie także zatrudniony do usuwania elementów 3 platform koncernu Shell ze złoża Brent oraz montażu obiektów na norweskim polu Johan Sverdrup. Allseas planuje zbudować jeszcze większy statek, Amazing Grace, o szerokości ok. 160 m i możliwości podnoszenia elementów o wadze 72 tys. t. Mógłby on pracować przy demontażu największych platform.