Zielony korytarz na Wiśle

– Jeśli byłaby wola polityczna i zapewnione odpowiednie środki, to na uruchomienia transportu wodnego kontenerów na Wiśle nie musielibyśmy długo czekać. Punktem startowym mogłaby być budowa stopni na Wiśle – uważa prof. Adam Bolt z Katedry Geotechniki, Geologii i Budownictwa Morskiego Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska na Politechnice Gdańskiej.

Pierwszym odcinkiem, który należałoby zagospodarować, jest trasa z Gdańska do Płocka. W tym zakresie konieczne jest podparcie stopnia wodnego we Włocławku stopniem w Siarzewie i wykonanie jeszcze jednego lub dwóch stopni zapewniających na znacznym odcinku trasę IV lub nawet V klasy żeglowności.

Ponadto w odległości co najmniej 200 km od Gdańska, niezbędne jest wybudowanie portu śródlądowego. Takim miejscem jest Solec Kujawski, gdzie gmina zarezerwowała już 100 ha terenu pod jego budowę. Zdaniem prof. Bolta jest to idealne miejsce na port multimodalny, mogący stać się bazą kontenerową czynną przez cały rok, niezależnie od pogody. Zwłaszcza że ma dobre połączenie z siecią kolejową i drogową. Byłoby to też centrum logistyczne podobne do powstającego przy Porcie Północnym w Gdańsku.

– Ale oddzielanie żeglugi od całości gospodarki wodnej jest błędem. To dość trudno trafia do świadomości społecznej, jednak uregulowanie kwestii gospodarki wodnej jest zadaniem cywilizacyjnym – dodaje prof. Bolt (więcej w „Namiarach na Morze i Handel” 16/2016).