Nowa jakość w porcie– W tej chwili port w Gdańsku zdecydowanie ma swoje pięć minut. I jeżeli nie zrobimy wszystkiego, aby wykorzystać tę sytuację, to drugi raz taka szansa może się nie pojawić. W tej chwili np. doskonale rozwijają się obroty kontenerowe, co jest zasługą głównego operatora w tym zakresie, czyli Deepwater Container Terminal (DCT). Pomoc przyszła od PKP Polskich Linii Kolejowych, które poprzez zmodernizowaną linię 226 i nowy most kolejowy nad Martwą Wisłą zapewniły nam wspaniały dostęp kolejowy do stacji Port Północny – podkreśla Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.

Jednocześnie zaznacza, że obecnie głównym zadaniem, dzięki środkom, które ZMPG pozyskał w ramach unijnego programu CEF, jest zapewnienie infrastruktury dostępowej do samych bram terminali portowych w równie wysokim standardzie jak infrastruktura dostępowa doprowadzona do granic portu. W porcie zewnętrznym inwestycje będą skupiały się właśnie na infrastrukturze kolejowo-drogowej, a w porcie wewnętrznym na pogłębieniu toru wodnego i rozbudowie nabrzeży.

Ponadto w Porcie Północnym ZMPG ma wciąż dużo wolnych terenów, które zamierza skomercjalizować. Prowadzi już w tej prawie zaawansowane rozmowy z kilkoma dużymi podmiotami. Rozważany jest jednak inny model współpracy niż dotychczas. Otóż ZMPG sam chce odpowiednio przygotować tereny czy obiekty dla nowych dzierżawców, które przez to staną się atrakcyjniejsze. Rozważany jest model budowy infrastruktury szytej na miarę i przeznaczonejj pod potrzeby konkretnych kontrahentów (więcej w „Namiarach na Morze i Handel” 24/2016).