Pierwsze na świecieEkipa inżynierów z gdańskiego biura Wartsila Polska uczestniczy w projekcie uruchomienia i monitorowania działania pierwszych na świecie 2-suwowych silników dual fuel, przystosowanych do pracy na paliwie gazowym. Urządzenia RT-flex50DF powstają w chińskiej fabryce spółki Winterthur Gas & Diesel (WinGD) w Zhuhai. Niezwykle istotne z punktu widzenia regulacji środowiskowych jest to, że dzięki zastosowaniu technologii X-DF, pracując w trybie gazowym na LNG, silniki spełniają normę emisji spalin dotyczącą SOx (tlenków siarki), jak i Tier III, dotyczącą emisji NOx (tlenków azotu).

Silniki montowane są na tankowcach duńskiego armatora Terntank Rederi AS: Ternsund, Ternfjord, Tern Sea i Tern Ocean. Są to jednostki operujące w rejonie Morza Bałtyckiego, Północnego i Norweskiego, przewożące produkty dystylacji ropy naftowej do portów wzdłuż zachodniego wybrzeża Norwegii. Mają 147 m długości, 22 m szerokości i 18,8 tys. t nośności. Wszystkie posiadają klasę lodową 1A. Pierwszy z nich, Ternsund, wszedł do eksploatacji na początku października 2016 r. Zespół pięciu inżynierów Wartsila Polska bierze udział we wszystkich etapach obsługi silników RT-flex50DF, począwszy od ich uruchomienia, poprzez monitowanie pracy w czasie rejsów gwarancyjnych, na szkoleniach załogi skończywszy.

Seria tankowców powstaje w ramach projektu „Into the future – Baltic So2lution”, realizowanego wspólnie przez Terntank, Wärtsilä i WinGD, mającego na celu promowanie bardziej przyjaznej dla środowiska i energooszczędnej żeglugi na Morzu Bałtyckim. Przedsięwzięcie to współfinansowane jest ze środków unijnych.